: 科学者による問題の定式化 そのタイプ分けと研究履歴との対応
: 6. まとめ
- 1
-
安西 祐一郎・苧阪 直行・前田 俊博・彦坂 興秀 (1994).
認知科学9 注意と意識.
東京: 岩波書店.
- 2
-
Dunbar, K. (1993).
Concept Discovery in a Scientific Domain.
Cognitive Science, 17, 397-434.
- 3
-
Dunbar, K. (1997).
How Scientists Think:
On-line Creativity and Conceptual Change in Science.
In T.B. Ward, S.M. Smith & J. Vaid (Eds.),
Creative Thought, 461-494,
Washington DC: American Psychological Associates.
- 4
-
藤垣 裕子 (1995).
科学知識と科学者の生態学.
科学・技術・社会, 4, 139-156.
- 5
-
Fujigaki, Y. (1997).
Theoretical Framework and Ongoing Observation of Knowledge
Integration in Interdisciplinary Collaboration: Intervention Study on a
Project Funded by a Japanese Ministry.
Proceedings of the PICMET :
Portland International Conference
in Management of Engineering and Technology, 114.
- 6
-
Fujigaki, Y. (1998).
Filling the Gap between the Discussion on Science and Scientist's
Everday's Activity:
Applying the Autopoiesys System Theory to Scientific Knowledge.
Social Science Information, 37(1), 5-22.
- 7
-
Latour, B. & Woolgar, S. (1986).
Laboratory Life :
The Construction of Scientific Facts.
Princeton: Princeton University Press.
- 8
-
Lynch, M. (1985).
Art and Artifact in Laboratory Science :
A Study of Shop Work and Shop Talk in a Research Laboratory.
London: Routledge and Kegan Paul.
- 9
-
Okada, T. & Simon, H. A. (1997).
Collaborative Discovery in a Scientific Domain.
Cognitive Science, 21, 109-146.
- 10
-
Shinn, T. (1982).
Scientific Disciplines and Organizational Specificity:
The Social and Cognitive Configuration of Laboratory Activities.
Sociology of the Sciences, 4,239-264.
- 11
-
鈴木 宏昭 (1985).
問題の定式化について.
Human Developmental Research, 1, 111-125.
- 12
-
鈴木 宏昭・福田 健 (1985).
問題の定式化について.
東グループ報告集, 13-27.
- 13
-
Ueda, K. (1997).
Actual Use of Analogies in Remarkable Scientific Discoveries.
Proceedings of the Nineteenth Annual Conference of
the Cognitive Science Society, 763-768.
- 14
-
植田 一博 (1999).
現実の研究・開発における科学者の複雑な認知活動:
インタビュー手法によるデータ収集とその分析.
岡田 猛・田村 均・戸田山 和久・三輪 和久 (編著)
科学を考える:人工知能からカルチュラル・スタディーズまで14の視点,
56-95, 京都: 北大路書房.
- 15
-
植田 一博・丹羽 清 (1996).
研究・開発現場における協調活動の分析
--「三人寄れば文殊の知恵」は本当か?.
認知科学, 3(4), 102-118.
- 16
-
Whitley, R. (1977).
Changes in the Social and Intellectual Organization of the Science:
Professionalization and the Arithmetic Ideal,
The Social Production of Scientific Knowledge,
Sociology of the Sciences, 1, 143-169.
日本認知科学会論文誌『認知科学』