キーワード索引

アート

  • P1-048
    髙木 紀久子 (東京大学大学院総合文化研究科)
    王 詩雋 (東京大学大学院教育学研究科)
    岡田 猛 (東京大学大学院教育学研究科)
    We developed the following design principles for a STEAM program for higher education which is considered to be insufficient in research and practice based on previous studies on artistic creation: 1) teach the knowledge about the creative process of art; 2) teach the method of PROBE, which focuses on physical activity; and 3) let the students spontaneously use this knowledge to create artworks. By implementing those design principles, we taught a STEAM course combining art and psychology at our university. We collected data on the students' coursework and conducted a follow-up interview one year after the course finished. The analysis of interview data showed that this course positively influenced students' creative activities.
  • P2-038
    荒川 歩 (武蔵野美術大学造形構想学部)
    本研究では,創作物に対する創造性評価眼の高低を,美術・デザインの専門家による創造性評価との一致度と暫定的に定義し,その創造性評価眼の高低と一般的な創造性評価(ATTA),および美大型創造性尺度の得点との関係を検討した.一般人46名に対するオンライン調査の結果,ATTAの創造性得点とイラストの創造性評価眼および粘土造形物の創造性評価眼との相関係数は極めて低いが,写真の創造性評価眼との間には一定の相関関係が認められた(r=.33).