: 空間認知の発達における感覚運動的知能と 概念的知能の関係
: 4. 考 察
- 1
-
Huttenlocher, J., Hedges, L., & Duncan, S. (1991).
Categories and particulars:
Prototype effects in estimating spatial location.
Psychological Review, 98, 352-376.
- 2
-
Huttenlocher, J., Newcombe, N., & Sandberg, E. H. (1994).
The coding of spatial location in young children.
Cognitive Psychology, 27, 115-147.
- 3
-
岩田 純一 (1974).
子どもにおける空間表象の変換に及ぼす感覚 -- 運動的手がかりの効果.
教育心理学研究, 22, 21-29.
- 4
-
Lasky, R. E., Romano, N., & Wenters, J. (1980).
Spatial localization in children after changes in position.
Journal of Experimental Child Psychology, 29, 225-248.
- 5
-
Meyer, E. (1940).
Comprehension of spatial relations in preschool children.
The Journal of Genetic Psychology, 57, 119-151.
- 6
-
Piaget, J. (1947).
La psychologie de l'intelligence. Paris: Armand Colin.
(波多野 完治・滝沢 武久 (訳)(1960). 知能の心理学.
東京: みすず書房.)
- 7
-
Piaget, J. (1970)
L'epistemolgie genetique. Paris: Presses Universitaires de France.
(滝沢 武久 (訳)(1972). 発生的認識論. 東京: 白水社.)
- 8
-
Piaget, J. & Inhelder, B. (1966).
L'image mentale chez l'enfant. Paris: Presses Universitaires de France.
(久米 博・岸田 秀 (訳)(1975). 心像の発達心理学. 東京: 国土社.)
- 9
-
Sandberg, E. H., Huttenlocher, J., & Newcombe, N. (1996).
The development of hierarchical representation of two-dimensional space.
Child Development, 67, 721-739.
- 10
-
杉村 伸一郎 (1989).
幼児における覆われた対象の移動の理解.
教育心理学研究, 37, 179-185.
- 11
-
杉村 伸一郎 (1996).
幼児の空間定位における知覚的過程と概念的過程.
名古屋大学教育学部紀要 (教育心理学科), 43, 65-76.
- 12
-
杉村 伸一郎・竹内 謙彰・今川 峰子 (1992).
他者視点取得課題の要因についての分析的研究.
教育心理学研究, 40, 340-349.
- 13
-
都筑 学 (1980).
幼児における変形予想イメージの形成.
教育心理学研究, 28, 91-100.
- 14
-
Wishart, J. G. & Bower, T. G. R. (1982).
The development of spatial understanding in infancy.
Journal of Experimental Child Psychology, 33, 363-385.
日本認知科学会論文誌『認知科学』