next up previous
: 科学者による問題の定式化 そのタイプ分けと研究履歴との対応 : 6. まとめ

参考文献

1
安西 祐一郎・苧阪 直行・前田 俊博・彦坂 興秀 (1994).
認知科学9    注意と意識.
東京: 岩波書店.

2
Dunbar, K. (1993). Concept Discovery in a Scientific Domain. Cognitive Science, 17, 397-434.

3
Dunbar, K. (1997).
How Scientists Think: On-line Creativity and Conceptual Change in Science.
In T.B. Ward, S.M. Smith & J. Vaid (Eds.), Creative Thought, 461-494, Washington DC: American Psychological Associates.

4
藤垣 裕子 (1995).
科学知識と科学者の生態学.
科学・技術・社会, 4, 139-156.

5
Fujigaki, Y. (1997).
Theoretical Framework and Ongoing Observation of Knowledge Integration in Interdisciplinary Collaboration: Intervention Study on a Project Funded by a Japanese Ministry. Proceedings of the PICMET : Portland International Conference in Management of Engineering and Technology, 114.

6
Fujigaki, Y. (1998).
Filling the Gap between the Discussion on Science and Scientist's Everday's Activity: Applying the Autopoiesys System Theory to Scientific Knowledge.
Social Science Information, 37(1), 5-22.

7
Latour, B. & Woolgar, S. (1986).
Laboratory Life : The Construction of Scientific Facts.
Princeton: Princeton University Press.

8
Lynch, M. (1985).
Art and Artifact in Laboratory Science : A Study of Shop Work and Shop Talk in a Research Laboratory.
London: Routledge and Kegan Paul.

9
Okada, T. & Simon, H. A. (1997).
Collaborative Discovery in a Scientific Domain.
Cognitive Science, 21, 109-146.

10
Shinn, T. (1982).
Scientific Disciplines and Organizational Specificity: The Social and Cognitive Configuration of Laboratory Activities.
Sociology of the Sciences 4,239-264.

11
鈴木 宏昭 (1985).
問題の定式化について.
Human Developmental Research, 1, 111-125.

12
鈴木 宏昭・福田 健 (1985).
問題の定式化について.
東グループ報告集, 13-27.

13
Ueda, K. (1997).
Actual Use of Analogies in Remarkable Scientific Discoveries.
Proceedings of the Nineteenth Annual Conference of the Cognitive Science Society, 763-768.

14
植田 一博 (1999). 現実の研究・開発における科学者の複雑な認知活動: インタビュー手法によるデータ収集とその分析.
岡田 猛・田村 均・戸田山 和久・三輪 和久 (編著) 科学を考える:人工知能からカルチュラル・スタディーズまで14の視点, 56-95, 京都: 北大路書房.

15
植田 一博・丹羽 清 (1996).
研究・開発現場における協調活動の分析 --「三人寄れば文殊の知恵」は本当か?.
認知科学, 3(4), 102-118.

16
Whitley, R. (1977).
Changes in the Social and Intellectual Organization of the Science: Professionalization and the Arithmetic Ideal, The Social Production of Scientific Knowledge, Sociology of the Sciences, 1, 143-169.





日本認知科学会論文誌『認知科学』